Hero vector

Waarde van zorgvuldigheid

Rochewood heeft 4 kernwaarden: Betrokken, zorgvuldig, duidelijk en inventief. Zonder context zijn deze begrippen betekenisloos en misschien zelfs makkelijk. In deze serie blog over de waarde van werk probeer ik een inkijkje te geven in onze wereld en stel ik een kernwaarde centraal. Vandaag is dat de waarde zorgvuldigheid.

Ben jij een zorgvuldige werkgever?

Voor iedere lezer die ooit een nieuwe keuken heeft gekocht; dat doe je er niet zomaar even bij. Vooraf overweeg je, al dan niet met je partner, de opties die je hebt, kies je na enig onderzoek een keukenzaak uit en maak je vervolgens een afspraak. Maar dan begint het pas.

Een adviesgesprek kost al gauw vier uur en als je dan een mooie keuken uitgezocht hebt, begint de twijfel op te spelen. Betalen we niet te veel? Is een wit keukenblad eigenlijk wel zo praktisch? Is een ingebouwde koffiemachine echt nodig? Vaak mondt deze twijfel uit in nog een bezoek een week later, of zelfs een heel nieuw traject bij een andere zaak. Je gaat immers tien- tot misschien wel dertigduizend euro uitgeven en je hoopt zeker zo’n tien jaar ‘blij’ te zijn met je keuken.

Herkenbaar, toch? Het uitzoeken van een nieuwe keuken is een heel proces waarbij je op verschillende momenten je keuzes zorgvuldig afweegt. Je probeert zo de kans op een slechte beslissing en daarmee een miskoop te minimaliseren.

Het modale bruto-inkomen voor een werknemer in Nederland is in 2022 € 38.000 euro per jaar. Inclusief werkgeverslasten en andere onkostenvergoedingen kost een werknemer een werkgever zomaar drie keukens per jaar. Je zou dus kunnen verwachten dat elke vacature voorafgegaan wordt door een enorm zorgvuldig proces. Het is immers een voorbode van een flinke investering en een nieuwe collega kies je normaal gesproken ook niet uit met de intentie om na een jaar weer afscheid te nemen.

Nu snap ik dat je mijn vergelijking van een keuken met een werknemer misschien niet zo sterk vindt. Aan het eind van deze blog snap je welk punt ik daarmee wil maken, dus volg me alsjeblieft nog één stap verder in deze gedachtegang: de totale gemiddelde investering van een nieuwe werknemer is vergelijkbaar met de aanschaf van maar liefst tien nieuwe keukens.

Ik verbaas me steeds weer over de onzorgvuldigheid die werkgevers laten zien in het proces van het werven van een nieuwe collega. Die steekt schril af tegen de manier waarop we als consument een keuken uitzoeken. Alsof die nieuwe collega in je organisatie er veel minder toe doet dan die nieuwe keuken in je huis. Terwijl je toch ook kunt stellen dat je de fronten van je keuken relatief eenvoudig nog kunt vervangen. Maar wanneer een nieuwe collega niet matcht, is daar niet veel anders aan te doen dan de hele wervingsprocedure opnieuw op te starten.

Ongelooflijk toch dat werkgevers bij dit soort essentiële keuzes soms ‘maar wat doen’. Gehaast, ondoordacht, want we hebben het al zo druk. En dat in een arbeidsmarkt waarin je onzorgvuldigheid keihard kan worden afgestraft door je potentiële werknemer. Die heeft het immers voor het zeggen momenteel.

Wordt dit een pleidooi voor een ellenlang selectieproces, ingewikkelde assessments en wekenlang wikken en wegen of je iemand aan gaat nemen of niet? Wie vaker blogs van mij heeft gelezen weet dat dit niet het geval zal zijn. Zorgvuldigheid zit wat mij betreft niet in tijd nemen, maar wel in goed nadenken. Een degelijk en logisch proces.

  • Bespreek je vooraf intern met je (management)team wie je eigenlijk zoekt? Weet je recruiter dit ook?
  • Sluit je vacaturetekst (en de advertentiecampagne) aan op je ideale kandidaat? Of is je vacaturetekst een slap aftreksel van het functieprofiel met voornamelijk veel ‘vragen’ en heel weinig ‘bieden’?
  • Heb je in beeld welke persoonskenmerken je team nodig heeft en hoe je deze gaat toetsen in je gesprekken?
  • Hoe ziet de sollicitatieprocedure er uit en hoe zorg je dat alle kandidaten langs dezelfde lat worden gelegd?
  • Welke beloftes doe jij de kandidaat over en in het proces en hoe zorg je ervoor dat je deze nakomt?
  • Hoe ga je ervoor zorgen dat je aan het eind van het proces zeker weet dat je de kandidaat ook het juiste/gewenste salaris kunt betalen?

Misschien komen deze vragen over als ‘vervelend’, maar ze vormen wel de essentie van een zorgvuldig wervingsproces dat voor iedereen het juist resultaat oplevert. Ben je op dit moment druk met het invullen van een vacature en moest je bij een aantal van deze vragen net iets te lang nadenken? Terug naar de tekentafel. Bouw zorgvuldigheid in je proces en minimaliseer daarmee de kans op een slechte beslissing: een niet passende werknemer in jouw team. Dat is namelijk veel erger dan een keuken die toch wat tegenvalt.