Home / Vakgebieden / Acceptatie / Acceptant particuliere verzekeringen
Acceptant particuliere verzekeringen
Als Acceptant particuliere verzekeringen beoordeel en accepteer je verzekeringsaanvragen voor particuliere klanten. Je analyseert risico’s, stelt premies vast en bepaalt de voorwaarden voor verschillende soorten particuliere verzekeringen.
Bekijk hier onze vacatures
Voorbeelden van te beoordelen risico’s
- Woonhuisverzekeringen
- Inboedelverzekeringen
- Aansprakelijkheidsverzekeringen voor particulieren
- Autoverzekeringen
- Reisverzekeringen
- Rechtsbijstandverzekeringen
- Kostbaarhedenverzekeringen

Welke eigenschappen heb je nodig?
Als acceptant particuliere verzekeringen beschik je in ieder geval over de volgende eigenschappen om het vak goed te kunnen uitoefenen:
-
Klantgericht: het begrijpen en inspelen op de behoeften van particuliere klanten is essentieel voor klanttevredenheid en het aanbieden van passende verzekeringsproducten.
-
Productkennis: je hebt grondige kennis van particuliere verzekeringsproducten en hun voorwaarden. Daarnaast blijf je op de hoogte van trends en ontwikkelingen in de particuliere verzekeringsmarkt.
-
Communicatieve vaardigheden: je kunt polisvoorwaarden helder uitleggen aan klanten of tussenpersonen.

Veelgestelde vragen
Als acceptant particuliere schadeverzekering beoordeel en accepteer je verzekeringsaanvragen van particuliere klanten. Klanten die een verzekering aanvragen voor hun (nieuwe) auto, woonhuis, aansprakelijkheid of vakantie.
Als acceptant schadeverzekeringen ben je verantwoordelijk voor het beoordelen en accepteren van verzekeringsaanvragen en mutaties van nieuwe en bestaande klanten van een verzekeraar, tussenpersoon of verzekeringsmakelaar. Je onderzoekt het risico en brengt offertes uit.
Gemiddeld verdient een acceptant particulier tussen de € 2.800 en € 3.500 per maand op basis van een 36-urige werkweek, het salaris is afhankelijk van ervaring, kennis en (vakinhoudelijke)diploma’s.
Een acceptant particulier heeft klantgerichte vaardigheden om in te spelen op klantbehoeften, grondige productkennis van particuliere verzekeringen en communicatieve vaardigheden om polisvoorwaarden duidelijk uit te leggen. Accuratesse en digitale vaardigheid zijn ook belangrijk.
Een gesprek van 30 minuten kan voor jou een wereld van verschil maken
We snappen goed dat keuzes maken in je loopbaan lastig kan zijn. Als jij behoefte hebt aan een gesprekspartner die jouw vak en de markt goed kent en je kan voorzien van een goed advies: