Home / Vakgebieden / Casemanagement / Casemanager ziektewet
Casemanager Ziektewet
Als casemanager Ziektewet begeleid je werknemers die ziek zijn geworden tijdens hun dienstverband of kort na het beëindigen daarvan. Je beoordeelt de re-integratiemogelijkheden, stelt een plan van aanpak op en monitort het herstelproces. Als casemanager onderhoud je contact met de zieke werknemer, werkgever, bedrijfsarts en andere betrokken partijen om de terugkeer naar werk te bevorderen. Daarnaast adviseer je over rechten en plichten binnen de Ziektewet en ondersteun je bij het beoordelen van het recht op een Ziektewetuitkering.
Bekijk hier onze vacatures
Voorbeelden van casuïstiek die je tegenkomt
- Een werknemer die uitvalt door een arbeidsongeval en begeleid moet worden in het herstel- en re-integratieproces
- Een zwangere werkneemster met een aflopend contract die arbeidsongeschikt raakt moet geïnformeerd worden over haar rechten en plichten
- Een werknemer die ziek wordt kort na het aflopen van zijn arbeidscontract en mogelijk recht heeft op een Ziektewetuitkering
- Een werknemer die tijdens ziekte in conflict raakt met de werkgever en waarbij de casemanager moet bemiddelen om de re-integratie te bevorderen
- Een uitzendkracht die in zijn tweede week ziek wordt en waarbij bepaald moet worden of er recht is op Ziektewet via het uitzendbeding
- Een zieke medewerker waarvan het contract is afgelopen en bij wie de no-riskpolis van toepassing blijkt te zijn vanwege zijn Wajong-verleden

Welke eigenschappen heb ik nodig?
Als casemanager Ziektewet beschik je in ieder geval over de volgende eigenschappen om het vak goed te kunnen uitoefenen:
- Sterke communicatieve vaardigheden: Effectief communiceren met diverse partijen doe je moeiteloos. Je brengt complexe informatie helder over en luistert actief naar de behoeften en zorgen van zieke werknemers.
- Kennis van wet- en regelgeving: Je beheerst de Ziektewet, het arbeidsrecht en aanverwante socialezekerheidswetten grondig, past bijbehorende terminologie correct toe en begrijpt alles wat te maken heeft met arbeidsongeschiktheid
- Aanpassingsvermogen: Je kan omgaan met verschillende persoonlijkheden, veranderende omstandigheden en onverwachte situaties in het re-integratieproces.

Veelgestelde vragen
Casemanagement voor de ziektewet zorgt ervoor dat het re-integratieproces in goede banen wordt geleid door de Ziektewet-regels correct toe te passen, de voortgang te monitoren en tijdig de juiste stappen te zetten. Hier is een casemanager verantwoordelijk voor. Deze casemanager heeft contact met zieke werknemers, het UWV, arbodiensten en andere betrokkenen. Daarnaast geven ze advies over herstelmogelijkheden, passende re-integratieactiviteiten en begeleiden ze de terugkeer naar werk, bijvoorbeeld via passend werk of omscholing.
Een casemanager Ziektewet in Nederland verdient tussen de €2.800 en €5.000 bruto per maand, afhankelijk van ervaring, werkgever en specifieke verantwoordelijkheden. Het gemiddelde salaris varieert in de meeste gevallen tussen €3.500 en €3.900 bruto per maand.
De taken van een casemanager Ziektewet bestaan onder andere uit:
– Contact onderhouden met werknemers
– Motiveren en ondersteunen bij re-integratiestappen volgens de Wet Verbetering Poortwachter
– Opstellen en bewaken van re-integratieplannen, zoals het Plan van Aanpak
– Communicatie met het UWV en arbodiensten
– Tijdig aanvragen en opvolgen van WIA- of Ziektewet-beoordelingen.
– Correct vastleggen van alle correspondentie en re-integratiestappen.
– Werkgevers adviseren en coachen in het nemen van de juiste stappen in het proces
Functies binnen Casemanagement
Een gesprek van 30 minuten kan voor jou een wereld van verschil maken
We snappen goed dat keuzes maken in je loopbaan lastig kan zijn. Als jij behoefte hebt aan een gesprekspartner die jouw vak en de markt goed kent en je kan voorzien van een goed advies: